Ból zęba po dotknięciu – co może oznaczać?

Ból zęba po dotknięciu - co może oznaczać?

Ból zęba, który znika po dotknięciu, jest powszechny i na ogół nie stanowi poważnego problemu. Może być oznaką niewielkiej próchnicy, poluzowanego wypełnienia lub minimalnej recesji dziąseł, która odsłania małe obszary powierzchni korzenia. Leczenie nadwrażliwości zębów obejmuje miękkie szczoteczki i pasty do zębów przeznaczone dla wrażliwych zębów. Szczotkowanie zębów z boku na bok może również powodować ścieranie odsłoniętych powierzchni korzenia. Zgłoś się do dentysty, jeśli odczuwasz ból, który nie ustępuje po szczotkowaniu.

Ból ustępuje po dotknięciu

Ból zęba to częsty problem, ale nie zawsze jest to sytuacja awaryjna. Może być spowodowany infekcją, która rozprzestrzeniła się na najbardziej wewnętrzną warstwę zęba, czyli miazgę. Warstwa ta zawiera wrażliwe tkanki i nerwy, które są bardzo wrażliwe na zmiany zewnętrzne. W rezultacie, gdy próchnica zaczyna rozprzestrzeniać się w tym obszarze, atakuje nerwy, które wysyłają sygnały bólowe do mózgu. Gdy próchnica dotrze do miazgi, ból nie pojawia się już po jej dotknięciu.

Jeśli ból jest silny, prawdopodobnie jest on spowodowany infekcją. Ból będzie bardziej odczuwalny niż gdyby to był tylko ubytek. Nerw wewnątrz zęba wysyła sygnały bólowe do mózgu i może zostać uszkodzony, jeśli nie jest leczony. Objawy infekcji powodującej ból zęba będą się rozprzestrzeniać na pobliskie tkanki, w tym na kości szczęki, a nawet mogą prowadzić do poważniejszej choroby ogólnoustrojowej.

Oznaki choroby przyzębia

Istnieje kilka oznak choroby przyzębia, które są bardzo wyraźne po dotknięciu zębów danej osoby. Jednym z najbardziej niepokojących objawów jest krwawienie dziąseł, które może wystąpić w ciągu kilku minut do godziny. Krwawiące dziąsła są poważnym objawem choroby stomatologicznej i należy natychmiast szukać leczenia. Innym objawem jest to, że żucie pokarmu powoduje ból zębów, ponieważ może to być oznaką obolałych dziąseł, próchnicy lub ropnia.

Stan zapalny dziąseł to również znak ostrzegawczy choroby przyzębia. Bakterie znajdujące się w płytce nazębnej gromadzącej się w jamie ustnej powodują zapalenie dziąseł. Zapalenie to może być również spowodowane agresywnym szczotkowaniem lub nitkowaniem zębów, a także skutkami ubocznymi niektórych leków. Spuchnięte dziąsła należy traktować poważnie. Choroba przyzębia może prowadzić do poważnych powikłań, dlatego ważne jest, aby jak najszybciej szukać leczenia.

Oznaki próchnicy

Jeśli zauważysz, że Twoje zęby stają się kwaśne lub przebarwione, gdy ich dotykasz, możesz mieć ubytek. Obszary te nie są widoczne gołym okiem, ale możesz je wyczuć, dotykając ich. Dzieje się tak dlatego, że ubytki to małe dziurki w zębach, w których mogą żyć i rozwijać się bakterie. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, powinieneś natychmiast odwiedzić dentystę. Objawy próchnicy przy dotykaniu zębów to ból przy żuciu, wrażliwość na gorące lub zimne temperatury oraz krwawienie dziąseł.

Dotykając zębów, możesz poczuć, czy są one wrażliwe. Jeśli Twoje zęby są zbyt wrażliwe, możesz mieć ubytek. Może to utrudniać jedzenie lub szczotkowanie. Ponadto mogą być bardziej bolesne niż zwykle. Małe ubytki mogą w ogóle nie mieć żadnych objawów, ale nadal mogą powodować ból. Jeśli nie zauważysz objawów wcześnie, możesz skończyć z większym ubytkiem i bardziej bolesnym zębem.

Oznaki pękniętego zęba

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz stwierdzić, czy pękł Ci ząb. Po pierwsze, szukaj jakiegokolwiek bólu, którego doświadczasz, gdy ząb jest dotykany. Ból zazwyczaj oznacza, że ząb ma chip lub pęknięcie. Jeśli odczuwasz ból, zadzwoń do dentysty. Twój dentysta zbada ząb i podejmie wszelkie niezbędne leczenie. Wyszczerbiony lub złamany ząb może nie boleć od razu, ale może być bolesny, jeśli dotrze do nerwu.

Ból w ustach jest często pierwszą oznaką, że ząb został złamany. Dzieje się tak dlatego, że szkliwo zęba jest kruche i łatwo jest je przeciąć. Twój dentysta może naprawić złamany ząb, aby przywrócić mu kształt, możesz też spróbować domowych sposobów, takich jak acetaminofen lub słona woda. Możesz również pokryć krawędzie zęba parafiną woskową. Możesz również żuć gumę bez cukru, aby chronić ząb przed dalszymi uszkodzeniami.