Ekstrakcje po chirurgicznym usunięciu zęba

Co to jest erozja zębów?

Pierwszym krokiem w procesie ekstrakcji jest znieczulenie twarzy, co można osiągnąć za pomocą środka znieczulającego miejscowo. Po wstrzyknięciu środka, na ząb nakłada się gazę, którą wymienia się co około 20 minut. Ekstrakcja chirurgiczna trwa zazwyczaj około godziny, a przez następny dzień lub dwa można zauważyć krwawienie. Należy spodziewać się pewnego krwawienia i odrętwienia przez kilka godzin, ale nie należy oczekiwać silnego dyskomfortu. Po tym czasie dentysta może podać Ci leki przeciwbólowe. Można również zażyć leki przeciwbólowe dostępne bez recepty. U niektórych osób po ekstrakcji może wystąpić obrzęk twarzy, który można złagodzić przykładając lód do chorego miejsca.

Ten artykuł to efekt naszej kreatywnej współpracy z diagnoza.info.pl

Ekstrakcja chirurgiczna

Po ekstrakcji prawdopodobnie będziesz odczuwać ból przez co najmniej 48 godzin i ból w ustach przez tydzień. Można spodziewać się zastrzyków znieczulających miejscowo, ale mimo to należy regularnie przyjmować środki przeciwbólowe, zwłaszcza pierwszej nocy po zabiegu. Pomoże Ci to łatwiej odpocząć i pomoże szybciej wrócić do zdrowia. Proszę wziąć ibuprofen lub paracetamol, ponieważ oba mają różne sposoby działania.

Niektóre zęby wymagają chirurgicznej ekstrakcji, np. jeśli próchnica przedostała się do korzenia zęba. Jednak w wielu przypadkach wystarczy zwykła ekstrakcja. W takiej sytuacji dentysta może zaproponować bardziej inwazyjny zabieg. Na przykład, jeśli ząb był leczony endodontycznie, dentysta prawdopodobnie zaleci ekstrakcję. Proces ten jest mniej inwazyjny niż zwykła ekstrakcja. Chirurg będzie musiał upewnić się, że wszystkie okoliczne tkanki zostały oszczędzone.

Ekstrakcja chirurgiczna jest konieczna, gdy ząb jest poważnie spróchniały. Zabieg rozpoczyna się od znieczulenia miejsca i oczyszczenia drogi w tkankach miękkich lub kości wokół zęba. Następnie za pomocą szwów zabezpiecza się to miejsce. Proces ten zajmuje mniej czasu i bólu niż tradycyjna ekstrakcja. W zależności od przyczyny powstania zęba, zabieg może być planowany lub nieplanowany. Przedoperacyjne zdjęcie rentgenowskie wykaże, czy ząb może być usunięty bezpiecznie i bez uszkodzeń.

Po usunięciu zęba możesz spodziewać się krwawienia. Aby zminimalizować dyskomfort, dentysta umieści w miejscu ekstrakcji kawałek gazy. Gryzienie gazy jest również dobrym sposobem na zmniejszenie obrzęku i zapobieganie infekcji. Po ekstrakcji należy unikać używania płynu do płukania ust lub picia ze słomki. W czasie gojenia się tego miejsca dentysta będzie chciał sprawdzić, czy po ekstrakcji pacjent wraca do zdrowia.

Jeśli odczuwasz silny ból po usunięciu zęba, powinieneś natychmiast udać się do dentysty. Miejsce ekstrakcji zamknie się w ciągu dwóch tygodni, ale odrastanie kości i tkanek miękkich potrwa kilka miesięcy. Lekarz stomatolog zaleci również, aby bezpośrednio po zabiegu unikać palenia. Pomoże to w procesie gojenia. A ponieważ ekstrakcja jest tak powszechna, Twój dentysta powinien mieć wieloletnie doświadczenie w pomaganiu ludziom przejść przez ten zabieg.

Ekstrakcja prosta

Ekstrakcja chirurgiczna jest wykonywana w celu usunięcia zęba i jego korzenia ze szczęki. Polega ona na odłamaniu kości od korzenia zęba i usunięciu go. Czasami jednak ząb może nadal znajdować się w szczęce po usunięciu odłamanego fragmentu. Prosta ekstrakcja po chirurgicznym usunięciu zęba może być konieczne. Oto kilka typowych procedur wykonywanych w przypadku prostej ekstrakcji. Po tym zabiegu można cieszyć się pełnym powrotem do zdrowia.

Pierwszym krokiem prostej ekstrakcji jest znieczulenie obszaru wokół zęba. Następnie dentysta usuwa ząb za pomocą kleszczy lub podnośników. Można również usunąć kilka zębów jednocześnie. Stomatolog przeanalizuje historię chorób zębów i historię medyczną, aby określić najlepszy sposób leczenia w danej sytuacji. Po tym zabiegu nie ma znaczącego czasu na rekonwalescencję. Zazwyczaj w przypadku zwykłej ekstrakcji usuwane są tylko widoczne zęby.

Jeśli usunięto zatrzymany ząb mądrości, dentysta może przeprowadzić ekstrakcję chirurgiczną. Zabieg ten polega na otwarciu dziąsła i wyrwaniu zęba. Jest to skomplikowana procedura stomatologiczna i jest wykonywana w znieczuleniu ogólnym lub w sedacji dożylnej. Chirurg może również podnieść tkanki miękkie, aby uzyskać dostęp do zębów. Czasami dentysta będzie nawet wiercić szczękę w celu uzyskania dostępu. Może zaistnieć konieczność podzielenia zęba na kilka części, zanim będzie można go usunąć.

Dentysta użyje specjalistycznych kleszczy, aby uchwycić ząb. Będzie poruszał nimi w przód i w tył, aby go poluzować. Następnie użyje podnośników, które wyglądają jak małe śrubokręty, aby wywrzeć nacisk na ząb. Pomaga to w oddzieleniu więzadła, które utrzymuje ząb w miejscu. Następnie ostrożnie usunie ząb z jamy ustnej. Procedura jest zazwyczaj zakończona w ciągu godziny, chociaż niektórzy pacjenci odczuwają dyskomfort podczas zabiegu.

Po zabiegu pacjenci powinni unikać zbędnego mówienia i plucia. Może być również konieczne użycie gazy, aby pomóc zmniejszyć ilość krwi w gnieździe. Po ustaniu krwawienia będzie można bezpiecznie powrócić do regularnej diety. Należy jednak unikać szczotkowania miejsca ekstrakcji przez następne 24 godziny. Należy również unikać plucia lub siłowego płukania. Może to spowodować usunięcie skrzepu krwi, który powstał po ekstrakcji.

Impaction

Po zabiegu chirurgicznym ząb uderzony najprawdopodobniej będzie wymagał zastosowania leków przeciwbólowych. Ibuprofen, 400 do 600 mg co sześć do ośmiu godzin, może przynieść ulgę i działa przeciwzapalnie. Pacjentów zachęca się do stosowania łagodnej diety, aby zminimalizować obrzęk. Ważne jest, aby ograniczyć aktywność przez pierwszy tydzień po zabiegu. Usta będą musiały się goić przez trzy do siedmiu dni. Do czasu całkowitego wyleczenia ust pacjenci powinni unikać energicznych ćwiczeń.

Istnieje kilka powodów, dla których ząb może być wybity. Najczęstszym powodem jest to, że ząb nie wyrósł w prawidłowej pozycji. Innymi przyczynami mogą być nieprawidłowości genetyczne, długość łuku zębowego lub brak miejsca do wyrżnięcia się zęba. Jednak w wielu przypadkach wbity ząb może być wynikiem zabiegu ekstrakcji zęba. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć ząb zatrzymany, umów się na konsultację z dentystą.

Poniższe kroki pomogą Ci uniknąć wszelkich komplikacji. Pierwszym krokiem jest zapewnienie jak największej czystości jamy ustnej. Po zabiegu można rozpocząć szczotkowanie i nitkowanie zębów. Szczotkowanie zębów miękką szczoteczką i płynem do płukania ust pomoże Ci uniknąć cząstek jedzenia, które utknęły w gnieździe. Dobra rutyna higieny jamy ustnej pomoże Ci szybciej się zagoić. Utrzymywanie obszaru chirurgicznego w czystości zmniejszy również ewentualny ból.

Opieka pooperacyjna po chirurgicznym usunięciu zęba zatrzymanego ma kluczowe znaczenie dla zminimalizowania ryzyka wystąpienia jakichkolwiek powikłań. Obszar chirurgiczny powinien być utrzymywany w czystości i suchości. Pacjenci powinni unikać forsownej aktywności i picia dużej ilości wody przez około tydzień po zabiegu. Usta będą wrażliwe na ssanie, a to potencjalnie może spowodować rozluźnienie skrzepu krwi. Należy jednak pamiętać, że opatrunek chirurgiczny powinien być niezwłocznie wymieniony.

Zaburzenia równowagi mogą wystąpić podczas każdego zabiegu chirurgicznego. Nerw językowy i nerw zębodołowy dolny są najbardziej narażone na uszkodzenie podczas zabiegu. Chociaż nie jest znane lekarstwo na ten stan, jest on częstym powikłaniem po operacji trzeciego trzonowca. Częstość występowania krwawienia pooperacyjnego waha się od 0,2% do 5,8%. Pacjenci chirurgiczni, którzy mają wbite trzecie zęby trzonowe w żuchwie, są bardziej narażeni na wystąpienie impaktów niż ci, którzy mają poziomo ustawione trzecie zęby trzonowe.

Suchy gniazdo

Po usunięciu zęba u pacjenta może wystąpić suchy gniazdo. O ile spożywanie miękkich pokarmów bezpośrednio po zabiegu nie jest szkodliwe, o tyle przez pierwsze kilka dni nie zaleca się picia płynów. Do miękkich pokarmów należą zupy, puree ziemniaczane i smoothie. Po tygodniu pacjenci mogą ponownie jeść miękkie, półmiękkie i twarde pokarmy. Ważne jest również powstrzymanie się od palenia tytoniu, które jest jedną z najczęstszych przyczyn suchego gniazda.

W ramach rekonwalescencji należy unikać picia i palenia. Substancje te mogą zaburzać tworzenie się skrzepów krwi i zakłócać proces gojenia. Dodatkowo należy unikać forsownych ćwiczeń i przyjmowania leków doustnych. Może to spowodować rozluźnienie skrzepu krwi i doprowadzić do powstania suchego gniazda. Aby uniknąć suchego gniazda, należy stosować się do zaleceń stomatologa i dbać o prawidłową higienę jamy ustnej. Oprócz unikania spożywania alkoholu, tytoniu i słodyczy, należy powstrzymać się od palenia.

Łagodzenie bólu jest bardzo ważne, zwłaszcza u osób z suchym gniazdem. Niesteroidowe leki przeciwzapalne mogą pomóc w złagodzeniu bólu i stanu zapalnego w obrębie gniazda. W leczeniu tego stanu można stosować opatrunki lecznicze. Jednak pacjenci nie powinni opóźniać leczenia lub używać tych leków do leczenia suchego gniazda. W rzadkich przypadkach, stan ten może wymagać dodatkowego leczenia. Chociaż ból może nie utrzymywać się długo, należy jak najszybciej udać się do dentysty, aby upewnić się, że dentysta jest świadomy stanu choroby i może zapewnić najlepsze leczenie.

Powinieneś skonsultować się z dentystą, jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące możliwości wystąpienia suchego gniazda po usunięciu zęba. Dentysta zaleci Ci pewne leki, które zmniejszą ryzyko wystąpienia suchego gniazda po usunięciu zęba. Jeśli jesteś palaczem, staraj się unikać palenia jak najwcześniej przed zabiegiem. W ten sposób zapobiegniesz wpływowi suchego gniazda na Twój powrót do zdrowia. Dobrym pomysłem może być również przyjmowanie antybiotyków, ale tylko wtedy, gdy przepisze je dla Ciebie dentysta.

W zależności od stopnia zaawansowania suchego gniazda może być konieczne jego przepłukanie. Płukanie zębodołu jest skutecznym sposobem na zmniejszenie bólu i przyspieszenie gojenia. Do przepłukania panewki potrzebna będzie słona woda i plastikowa strzykawka z zakrzywioną końcówką. Napełnij strzykawkę słoną wodą i włóż ją do gniazda. Płucz dokładnie, aż będzie czyste. Po dniu lub dwóch prawdopodobnie zauważysz zmniejszenie bólu i dyskomfortu. Pamiętaj jednak, że właściwa opieka stomatologiczna jest niezbędna, aby uniknąć dalszych komplikacji.