Gojenie się ran po usunięciu zęba

Po usunięciu zęba możesz odczuwać ból, krwawienie lub obrzęk. Może być konieczne użycie leków przeciwbólowych, aby stłumić ból. Oprócz środków przeciwbólowych, pomocne może być również płukanie jamy ustnej w celu utrzymania gniazda ekstrakcyjnego w czystości. Niekiedy w kanale ekstrakcyjnym pojawia się ropa. Ropa składa się z białych krwinek i martwych bakterii. Ma zwykle biały kolor. Jest to normalne, że po usunięciu zęba w jamie ustnej pojawia się ropa.

Ból

Proces gojenia po usunięciu zęba jest skomplikowany, a ostateczny wygląd rany zależy od rodzaju zastosowanego leczenia. W zależności od Twojego wieku i ogólnego stanu zdrowia, bardziej rozległy zabieg może wymagać więcej czasu. Zęby mleczne, dolne siekacze i zęby mądrości należą do najczęstszych rodzajów operacji stomatologicznych. Jeśli po usunięciu zęba wystąpi krwawienie, należy przede wszystkim odpocząć. Obrzęk jest normalnym zjawiskiem po tym zabiegu, ale prawdopodobnie po 24 godzinach pojawi się niewielka opuchlizna.

Po zabiegu należy pić dużo płynów i miękkich pokarmów, aby nie podrażniać rany. Staraj się unikać surowych warzyw, surowych owoców i słodyczy. Dodatkowo unikaj picia gorących lub zimnych napojów. Picie zbyt dużej ilości wody może spowodować rozerwanie skrzepu, zanim będzie miał szansę się zagoić, a także może spowodować szok w nowo wrażliwym miejscu. Unikaj ssania słomki lub używania łyżki, ponieważ może to podrażnić ranę poekstrakcyjną i spowodować suchy zębodół.

Proces gojenia po usunięciu zęba różni się w zależności od rodzaju zabiegu i lokalizacji zęba. W ciągu pierwszych kilku dni po zabiegu prawdopodobnie wystąpi obrzęk i ból. Lekarz stomatolog może podać Państwu leki przeciwbólowe do zażywania w celu zmniejszenia dyskomfortu. Należy również stosować okłady z lodu przez 15 minut i płukać jamę ustną ciepłą wodą z solą co dwie do trzech godzin. Należy pamiętać, aby nie używać płynu do płukania ust zawierającego alkohol, ponieważ może on podrażnić miejsce zabiegu.

W ciągu pierwszych kilku dni po usunięciu zęba, w miejscu ekstrakcji tworzy się skrzep krwi. Skrzep ten pojawia się w postaci ciemnego strupa. Należy uważnie obserwować ten skrzep, aby nie dopuścić do jego rozpuszczenia, gdyż spowoduje to powstanie bolesnego suchego gniazda. W razie potrzeby dentysta poda Państwu antybiotyki i przepisze słoną wodę do regularnego płukania tego miejsca. Po usunięciu zęba przez dentystę należy go dokładnie wypłukać po każdym jedzeniu lub piciu.

Krwawienie

Po usunięciu zęba może wystąpić pewne krwawienie. Jest to normalne i należy się tym zająć jak najszybciej. Należy przyłożyć gazę do miejsca krwawienia na co najmniej godzinę. Możesz również zastosować pastylki z cynkiem na dotknięte miejsce, aby przyspieszyć proces zdrowienia. Leki te pomagają krwi zagęszczać się i szybciej krzepnąć. Pomóc może również witamina C w proszku. Jednak metody te należy stosować wyłącznie po konsultacji z dentystą.

Podczas gdy miejsce ekstrakcji jest nadal bardzo bolesne, możesz zminimalizować krwawienie powstrzymując się od ssania słomki lub wydmuchiwania nosa szklanką słonej wody. Unikaj palenia papierosów i gry na instrumentach dętych. Należy również unikać spożywania pikantnych i kwaśnych pokarmów oraz gumy do żucia do czasu zagojenia się gniazda. Przez najbliższe 24 godziny należy unikać żucia czegokolwiek chrupiącego lub ziarnistego. Można również spróbować żuć czystą gazę, aby wyeliminować smak krwi.

Krwawienie może utrzymywać się przez kilka dni po usunięciu zęba. Chociaż może się to wydawać przerażające, ilość krwi nie powinna być zbyt duża, aby stanowić powód do niepokoju. Jeśli wystąpi nadmierne krwawienie, należy użyć gazy lub torebki herbaty zwilżonej w zimnej wodzie i delikatnie ją przygryźć. Jeśli problem krwawienia jest poza kontrolą, należy niezwłocznie skontaktować się z dentystą. Ważne jest, aby powstrzymać się od mówienia i picia przez słomki do czasu ustąpienia krwawienia.

U pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi krwawienie jest bardziej prawdopodobne podczas zabiegu. Może to być wynikiem niezdiagnozowanego schorzenia, wydarzenia związanego z lękiem lub zapomnienia o zażyciu leku. W takich przypadkach lekarz może opóźnić ekstrakcję zęba, aż ciśnienie krwi wróci do dopuszczalnych granic. Coraz więcej osób przyjmuje aspirynę lub warfarynę. Leki te mogą powodować nadmierne krwawienie podczas ekstrakcji zęba. Na szczęście większość pacjentów nie wymaga zmiany przyjmowanych leków po usunięciu zęba.

Obrzęk

Obrzęk po usunięciu zęba może mieć kilka przyczyn. Najczęstszą z nich jest leżący u podstaw problem medyczny. Na przykład, usunięcie zęba może spowodować infekcję. W takich przypadkach najlepiej jest odpocząć po zabiegu. W ciągu kilku dni po zabiegu należy stosować okłady z lodu lub butelkę z ciepłą wodą, aby zminimalizować obrzęk. Należy również pić dużo wody po zabiegu. Unikaj picia alkoholu, napojów gazowanych lub gorących płynów. Nie należy również pić przez słomkę, ponieważ może ona usunąć skrzep krwi z gniazda.

Pierwsze kilka dni po usunięciu zęba należy przeznaczyć na odpoczynek. Nie należy palić, pić gorących napojów i przez pierwsze 24 godziny nie używać słomki. Przez kilka dni należy również unikać palenia i alkoholu. Jeśli możesz, powinieneś rozpocząć lekką aktywność. Obrzęk powinien ustąpić w ciągu kilku dni. Należy starać się jeść delikatniejsze pokarmy i pozostać nawodnionym. Należy również unikać picia przez słomkę przez pierwsze pięć do siedmiu dni po zabiegu.

Obrzęk po usunięciu zęba może być również oznaką choroby podstawowej, takiej jak zakażenie dziąseł lub zapalenie kości. W niektórych przypadkach pacjent może nie być w stanie zadbać o ranę, co może skutkować silnym obrzękiem. Obrzęk ten może być również bolesny. Na szczęście stan ten trwa zazwyczaj tylko kilka dni. Gdy towarzyszy mu silny ból, najlepiej jak najszybciej skontaktować się ze stomatologiem.

Obrzęk po usunięciu zęba często występuje w okolicy policzka, boku twarzy i oczu. Po zabiegu obszar twarzy powinien się zagoić, choć może to potrwać do sześciu tygodni. U osób palących papierosy okres gojenia może być dłuższy. Ogólnie rzecz biorąc, obrzęk rozpocznie się kilka dni po zabiegu i ustąpi w ciągu kilku dni. Powinieneś pozostać w łóżku jak najwięcej po zabiegu i unikać jakiejkolwiek ciężkiej aktywności. Po trzech dniach obrzęk powinien być minimalny.

Przeszczep kości

Instrukcje pooperacyjne dla pacjentów z przeszczepem kości po usunięciu zęba są ważne do przestrzegania po zabiegu. Podczas gdy należy delikatnie szczotkować zęby, należy unikać używania elektrycznych szczoteczek do zębów, ponieważ mogą one mieć wyraźne wibracje, które mogą zakłócić proces gojenia. Po zabiegu należy również unikać palenia papierosów i intensywnej aktywności fizycznej, ponieważ czynności te mogą powodować nadmierne krwawienie. Lekarz stomatolog udzieli Państwu szczegółowych instrukcji, których należy przestrzegać po zabiegu.

Zanim dentysta rozpocznie zabieg, znieczuli Państwa usta i oczyści okolicę zęba. Następnie wykona nacięcie w dziąśle i przymocuje do niego materiał do przeszczepu kości. Materiał do przeszczepu zostanie pokryty membraną w celu ochrony. Po zabiegu dentysta zszyje nacięcie i zamknie je. Procedura ta trwa od trzech do sześciu miesięcy. W przypadku dużego ubytku kości dentysta może zalecić przeszczep kości.

Kość szczęki i zęby działają w synergii. Posiadanie naturalnych zębów stymuluje kości szczęki podczas żucia i mowy, natomiast brak zębów powoduje zmniejszenie objętości kości. Jeśli kości szczęki stają się słabe lub uległy znacznemu urazowi, po usunięciu zęba może być potrzebny przeszczep kości w celu zachowania objętości kości szczęki. Przeszczep kości pomaga przywrócić estetykę jamy ustnej i twarzy oraz zachować piękny uśmiech.

W niektórych przypadkach do przeszczepu kości dentystycznej stosuje się osocze bogatopłytkowe, które uzyskuje się z próbki krwi, aby pobudzić regenerację i gojenie się tkanek. Przeszczepy kości dentystycznych mogą być konieczne przed założeniem protez. Przeszczepy kości mogą być również stosowane do naprawy ubytków kostnych spowodowanych chorobami dziąseł. Zabieg ten może wykonać lekarz stomatolog ogólny lub specjalista. Jeśli zabieg jest konieczny, lekarz udzieli instrukcji dotyczących pielęgnacji po zabiegu.

Membrana

Rana, która pozostaje po usunięciu zęba, ma bardzo dużą powierzchnię, a obszar ten często przyciąga zanieczyszczenia i słoną wodę, które mogą zaburzyć skrzep krwi i doprowadzić do zakażenia. W przypadku dużej rany należy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistą stomatologiem, aby omówić swoje opcje. Jeśli rana jest zakażona, wokół niej będzie widoczna biała ropa. Należy koniecznie udać się do dentysty w celu zastosowania antybiotyku.

Różne procedury mogą wymagać zastosowania błony ochronnej, w tym przeszczepy kości i przeszczepy dziąseł. Przeszczepy kostne to materiały syntetyczne lub ofiarowana kość. Chociaż niektórzy pacjenci zgłaszają, że podczas gryzienia materiał ten sprawia wrażenie piasku, w rzeczywistości jest on wykonany z kolagenu i nie jest bolesny. Po usunięciu zęba zwykle nakładana jest membrana. Pomaga ona ustabilizować przeszczep. Zwykle schodzi po kilku dniach.

Niektórzy badacze stwierdzili, że biodegradowalna membrana polimerowa jest realną opcją dla bariery. Są one biokompatybilne i resorbowalne, a także obciążone czynnikami bioaktywnymi, które wspierają proces gojenia i przyspieszają regenerację tkanek przyzębia. Inną alternatywą jest wszczepienie bariery na bazie silikonu w celu zmniejszenia bólu, ale jest to droższe rozwiązanie. Dla pacjentów z silnym bólem zęba i zakażeniem dziąseł można zaprojektować bardziej złożoną membranę barierową.

Oprócz silikonu istnieją również membrany resorbowalne. Membrany te mogą być usunięte bez dodatkowego zabiegu chirurgicznego. Membrany resorbowalne muszą być biokompatybilne, muszą zachować swój materiał i kształt po kilku tygodniach. Niektóre materiały stosowane na rany to Poly-Lactic Acid i Poly-Glycolic Acid. Możesz chcieć omówić swoje opcje ze swoim dentystą i dowiedzieć się więcej o tych zabiegach. Należy pamiętać, że rany w jamie ustnej mogą być bardzo niekomfortowe, dlatego ważne jest, aby utrzymywać je w czystości i chronić.