Implanty stomatologiczne – czego się spodziewać

Implanty stomatologiczne - czego się spodziewać

Ten artykuł omówi, czego można się spodziewać podczas procedury chirurgicznej, w tym odkrywania i nakładki gojącej. Omówiony zostanie również wskaźnik sukcesu implantów stomatologicznych. Ponadto odpowiemy na kilka często zadawanych pytań dotyczących procesu wszczepiania implantów stomatologicznych. Wskaźnik powodzenia implantów stomatologicznych jest zazwyczaj bardzo wysoki, dlatego przed zabiegiem należy mieć pozytywne nastawienie. Po zabiegu można spodziewać się nowego, zdrowego uśmiechu w krótkim czasie.

Artykuł zrealizowany przy wsparciu serwisu sklepikzdrowia.pl

Odkrywanie

Po zabiegu chirurgicznym pacjentom zaleca się powstrzymanie od intensywnych ćwiczeń przez kilka dni i odpoczynek przez pierwsze 24 godziny. Następnego dnia mogą wrócić do pracy. Wizyta kontrolna odbywa się zazwyczaj od 7 do 21 dni po zabiegu. W bardziej skomplikowanych przypadkach może być wymagany dodatkowy czas. Na przykład pacjenci, którzy muszą zastąpić kilka brakujących zębów, mogą potrzebować dodatkowego czasu na leczenie.

Po zabiegu implant stomatologiczny jest pokrywany nakładką leczniczą, która pozostaje na miejscu przez trzy do sześciu miesięcy, podczas gdy kość szczękowa goi się i łączy z implantem. Po tym okresie na implancie przykręca się łącznik gojący. Nakładka lecznicza pozostaje na miejscu przez kilka pierwszych tygodni, ale chirurg usuwa ją przed zamocowaniem korony na implancie. Ten proces gojenia może trwać do dwóch lat, a pacjenci powinni spodziewać się pewnych zakłóceń w ich rutynie.

Istnieje znaczne ryzyko częściowego lub całkowitego odsłonięcia implantu podczas etapu I i II, ale ryzyko to jest mniejsze niż po etapie początkowym. Pacjent może odczuwać łagodny lub umiarkowany dyskomfort i obrzęk, ale jest on zazwyczaj minimalny. Ryzyko infekcji jest zminimalizowane. Korpus implantu nie jest naruszony przez złe przygotowanie pacjenta. Ponadto odsłonięcie implantu może spowodować odsłonięcie nici.

W większości przypadków pionowy ubytek wypełniony tkanką miękką jest łatwy do odsłonięcia za pomocą kirety. Podobnie luźno związana tkanka otaczająca implant jest łatwa do usunięcia i jest mniej prawdopodobne, że zanieczyści implant. Jednak w przypadku wszczepienia implantu zęba utrata kości powinna być minimalna. Początkowy trzymilimetrowy ubytek jest uważany za umiarkowany poziom utraty kości. Po tym czasie implant powinien być w pełni funkcjonalny i stanowić naturalnie wyglądające uzupełnienie.

Nakładka gojąca

Po wszczepieniu implantu zębowego na miejsce to zostanie nałożona nakładka ochronna, która pomoże w gojeniu się tkanki dziąsła i kości. Lekarz stomatolog zdejmie nakładkę po wygojeniu miejsca, które będzie gotowe do przyjęcia stałego uzupełnienia. Należy podjąć specjalne środki ostrożności, aby chronić gojącą się nakładkę, np. unikać jedzenia, szczotkowania i nitkowania zębów w pobliżu tego miejsca. Na szczęście samodzielne dokręcenie kapturka nie jest trudne, ale najlepiej zlecić to zadanie stomatologowi.

Nakładka lecznicza jest ważnym elementem zabiegu stomatologicznego. Umożliwia ona gojenie się dziąseł i jest ważna dla powodzenia implantu. Nakładka jest wykonana z tytanu i ma właściwości hipoalergiczne. Po umieszczeniu implantu chirurg umieści na nim małą nakładkę leczniczą. Ta nakładka pomoże dziąsłom uformować się wokół implantu, zapewniając im ramy do wzrostu. Kapturek pomaga również zapobiegać kolejnym zabiegom chirurgicznym.

Po zabiegu chirurgii stomatologicznej nie powinno się odczuwać bólu. Jeśli jednak odczuwasz nadmierny ból, może to być oznaką infekcji. Infekcje są jedną z głównych przyczyn niepowodzenia implantacji. Objawy zakażenia to ból, obrzęk z zaczerwienieniem i nieprzyjemny zapach. W tym czasie warto skorzystać z pomocy stomatologa zajmującego się implantami. W tym czasie należy również unikać palenia papierosów i picia alkoholu.

Okres gojenia zależy od stanu zdrowia i wielkości jamy ustnej. Prawidłowa integracja kości z implantem trwa od dwóch do czterech miesięcy. Proces gojenia może jednak trwać do tygodnia. Jeśli jednak stan zdrowia pacjenta jest dobry, lekarz może zdecydować o natychmiastowym założeniu nakładki leczniczej. Nakładka ta jest zwykle usuwana po umieszczeniu ostatecznego uzupełnienia protetycznego. Po tym okresie można cieszyć się efektami wszczepienia implantu.

Chirurgia stomatologiczna

Przed wszczepieniem implantu należy wiedzieć, czego można się spodziewać. Sam zabieg jest stosunkowo bezbolesny i nie ma potrzeby stosowania znieczulenia miejscowego. W tym czasie implant i łącznik zostaną umieszczone w kości szczęki. Integracja implantu z kością potrwa od trzech do dziewięciu miesięcy. Nad implantem zostanie umieszczona nakładka lecznicza, aby zapobiec jego wrastaniu w otaczającą tkankę. Po tym okresie można rozpocząć spożywanie twardych pokarmów.

Pierwszym krokiem w procesie jest znalezienie wykwalifikowanego dentysty. Przed zaleceniem wszczepienia implantu dentysta zbada zęby i jamę ustną oraz historię choroby. Będzie również szukał problemów z kośćmi szczęki i tkanką kostną. Jeśli dentysta wykryje jakiekolwiek problemy, wykona zdjęcie rentgenowskie szczęki. Jest to najważniejszy krok w procedurze. Po ustaleniu przez dentystę, że implant jest dla Państwa odpowiedni, rozpocznie się zabieg.

Czas rekonwalescencji po zabiegu wszczepienia implantu może być różny, ale cały proces jest dość szybki i łatwy. Po zabiegu należy spodziewać się pewnego bólu i obrzęku, ale przez kilka pierwszych tygodni nie należy odczuwać znacznego dyskomfortu. Po tym czasie dentysta poda Państwu leki przeciwbólowe. Ważne jest również, aby postępować zgodnie z instrukcjami przekazanymi przez dentystę po zabiegu, aby upewnić się, że proces gojenia przebiega bezproblemowo. Po zakończeniu gojenia pacjent powinien móc spożywać normalne posiłki i powrócić do normalnych czynności. Implanty stomatologiczne wyglądają i są odczuwane tak samo jak naturalne zęby, dlatego przez kilka tygodni należy liczyć się z niewielkim dyskomfortem i obrzękiem.

Kompleksowe badanie stomatologiczne pomoże lekarzowi zdecydować, jaki rodzaj implantu jest dla Państwa najlepszy. W zależności od stanu dziąseł i zębów, chirurg może być periodontologiem, chirurgiem jamy ustnej i szczęki lub protetykiem. W trakcie tego procesu lekarz może również skonsultować się z laryngologiem. Lekarz wykona zdjęcia rentgenowskie i trójwymiarowe zdjęcia jamy ustnej. Przed zabiegiem mogą zostać wykonane modele zębów.

Wskaźnik powodzenia

Wskaźnik powodzenia wszczepienia implantu zęba uważa się za wysoki, jeśli implant utrzymuje się dłużej niż rok. Jednak wskaźnik ten może się znacznie różnić i istnieje kilka czynników, które mogą wpłynąć na sukces implantu. Próchnica zębów i urazy spowodowane uderzeniami mogą opóźnić gojenie. Choroba dziąseł może również zagrozić osseointegracji i spowolnić proces gojenia. Ponadto wiek może być czynnikiem wpływającym na gojenie się pacjenta.

Ogólnie rzecz biorąc, udane wszczepienie implantów zębowych daje 96% wskaźnik sukcesu. Wskaźnik ten jest nieco wyższy niż w przypadku przeszczepów kostnych, które mają 85-90-procentowy wskaźnik powodzenia. Przednia część dolnej szczęki ma najwyższy wskaźnik powodzenia, wynoszący 98%, natomiast tylna część jamy ustnej ma najniższy wskaźnik powodzenia, wynoszący około 4%. To, czy ktoś może się zakwalifikować, zależy od jego historii zdrowia i wybranego przez niego dentysty.

Wskaźnik powodzenia wszczepiania implantów zębowych zależy również od kilku czynników, w tym wieku, płci, szczęki, pozycji zębów i gęstości kości. Zazwyczaj implanty o średnicy powyżej jedenastu milimetrów mają najwyższy wskaźnik niepowodzeń, ale zdarzają się wyjątki. Są to przypadki, w których implant nie integruje się w pełni z kością szczęki. Oznacza to, że implant pacjenta może wymagać dodatkowej pracy w celu wsparcia jego nowego zęba. Dlatego wskaźnik przeżywalności implantów może być niższy od tego, z czym lekarze mieli do czynienia w przeszłości.

W pojedynczym badaniu stwierdzono, że wczesna przeżywalność implantów była znacznie niższa u pacjentów z implantami 6 mm niż u osób z dłuższą kością. Różnica ta jednak zniknęła po 10 latach po operacji. Palacze mają również niższy wskaźnik sukcesu niż osoby niepalące. Palenie zakłóca przepływ krwi do obszaru implantu i negatywnie wpływa na proces gojenia i osteointegrację. Ponadto, palenie jest czynnikiem ryzyka dla chorób dziąseł.

Koszt

Podczas gdy większość planów ubezpieczeń stomatologicznych nie pokrywa kosztów implantów zębów, opcje finansowania przez osoby trzecie mogą pomóc Ci pozwolić sobie na to leczenie. Firmy takie jak CareCredit oferują plany płatności bez odsetek i plany przedłużone na okres od trzech do 48 miesięcy. W niektórych przypadkach plany te mogą być nawet pokryte przez ubezpieczenie zdrowotne. Zanim zdecydujesz się na zabieg wszczepienia implantu, sprawdź u swojego ubezpieczyciela, do jakiego rodzaju finansowania się kwalifikujesz. Dzięki tym opcjom finansowania koszt wszczepienia implantu może pokryć prawie każdy.

Koszt leczenia implantologicznego różni się w zależności od liczby zębów do zastąpienia, lekarza dentysty, rodzaju użytego implantu i wszelkich dodatkowych procedur, takich jak przeszczep kości. Ponadto koszt może wzrosnąć, jeśli potrzebne są dodatkowe procedury, takie jak ekstrakcja zęba, zęby tymczasowe lub przeszczepy dziąseł. Na cenę może mieć również wpływ lokalizacja w jamie ustnej i ogólny stan zdrowia.

Implant stomatologiczny wymaga zabiegu chirurgicznego, który jest bardziej skomplikowany niż wypełnienie zęba. Zazwyczaj wymaga on znieczulenia miejscowego lub innej formy sedacji stomatologicznej. Niezależnie od tego, jaki rodzaj implantu wybierzesz, lekarz musi mieć specjalne przeszkolenie i doświadczenie, aby wykonać zabieg. W przeciwnym razie będzie musiał skierować pacjenta do specjalisty stomatologa. Ponieważ implanty wymagają rozległych prac laboratoryjnych, koszt wszczepienia implantu zęba może być wyższy niż w przypadku innych zabiegów.

W zależności od liczby zastępowanych zębów koszt wszczepienia implantu może wynosić od 1 500 do 2 800 USD za jeden implant. Niektórzy pacjenci wymagają tylko jednego implantu, a inni wielu implantów. Dodatkowe zabiegi wymagają wielu wizyt w gabinecie i mogą być droższe. Oprócz implantów zębowych konieczne może być również poddanie się zabiegowi podniesienia dna zatoki lub przeszczepu kości. Koszt wszczepienia implantów zębowych zależy od rodzaju potrzebnych implantów i złożoności sytuacji.