Kiedy należy usunąć korzeń zęba?

Co robić, gdy dziąsło odchodzi od zęba

Istnieje wiele powodów, dla których dentysta może zalecić usunięcie korzenia zęba. W zależności od rodzaju zęba, korzeń może być mały lub stawiać niewielki opór. Dolne zęby sieczne są łatwiejsze do usunięcia niż zęby trzonowe, które mają długie korzenie i wiele korzeni. To sprawia, że są one trudniejsze do uwidocznienia podczas ekstrakcji. Niezależnie od przyczyny, zawsze lepiej jest usunąć ząb niż dopuścić do choroby przyzębia.

Proste ekstrakcje

Przed wykonaniem prostej ekstrakcji zęba stomatolog sprawdzi, czy nie ma w nim ewentualnych infekcji i torbieli. Zbada również stosunek zębów do nerwu zębodołowego dolnego, który daje czucie całej dolnej połowie jamy ustnej, w tym dolnej wardze i kości szczęki. Po zakończeniu zabiegu dentysta poda Ci leki przeciwbólowe i wyjaśni, jak dbać o usunięty ząb w domu.

Jeśli infekcja jest zaawansowana i ząb powoduje ból lub dyskomfort, konieczna jest prosta ekstrakcja korzenia. Oprócz mniejszej inwazyjności i łatwiejszego wykonania zabiegu, proste ekstrakcje nie wymagają żadnych zabiegów chirurgicznych. Tego typu zabieg może wykonać dentysta za pomocą kleszczy dentystycznych. W niektórych przypadkach prosta ekstrakcja może nie powodować żadnego dyskomfortu. Niemniej jednak należy porozmawiać z dentystą o ryzyku związanym z prostą ekstrakcją.

Wykonanie prostej ekstrakcji korzenia zęba nie jest przyjemnym doświadczeniem. Bardzo ważne jest, aby zabieg ten był jak najmniej bolesny, a przed jego wykonaniem uzyskać jak najwięcej informacji na jego temat. Oprócz bólu i dyskomfortu, proste ekstrakcje zębów są również bardzo skuteczne w usuwaniu przepełnienia i zapobieganiu pojawienia się innych problemów stomatologicznych. A jeśli obawiasz się zabiegu, sedacja może również pomóc Ci się zrelaksować.

Ekstrakcje chirurgiczne

Ekstrakcje chirurgiczne korzenia zęba mogą być wykonywane z różnych powodów. Na przykład, ząb może być całkowicie osadzony w kości szczęki i nie może być łatwo usunięty przez zwykłego dentystę. W takim przypadku konieczna jest ekstrakcja chirurgiczna. Chociaż procedura ta może być bardziej skomplikowana niż zwykła ekstrakcja zęba, jest ona ogólnie uważana za bezpieczniejszą niż alternatywa. Niezależnie od przyczyny ekstrakcji, należy być świadomym ryzyka i korzyści wynikających z tego typu zabiegu.

Zabieg wykonuje się poprzez wykonanie nacięcia wzdłuż linii dziąseł, a następnie usunięcie korzenia zęba. Chirurgiczna ekstrakcja korzenia zęba może być zarówno bezbolesna, jak i skuteczna, jeśli ząb można uratować. Chirurg użyje wówczas płata chirurgicznego, aby usunąć korzeń zęba. Po usunięciu zęba, kość szczęki zostanie odsłonięta do dalszych badań. Następnie kość zostanie usunięta, co umożliwi ekstrakcję zęba.

Po zabiegu na obszar ten zostanie nałożona podkładka z gazy. Nie należy żuć ani gryźć gazy, ponieważ może to zwiększyć krwawienie. Spanie z uniesioną głową zmniejszy obrzęk. Ponadto, gaza może wymagać zmiany, jeśli wchłania krew. Oprócz leków przeciwbólowych dostępnych bez recepty, mogą zostać przepisane leki przeciwbólowe na receptę. Przez kilka dni po zabiegu mogą wystąpić efekty uboczne spowodowane lekiem uspokajającym.

Choroby przyzębia

Jeśli cierpisz na choroby przyzębia, dentysta może zalecić ekstrakcję zęba. Zabieg ten jest konieczny, aby uratować pozostały ząb. Bez korzenia zęba bakterie mogą powodować powstawanie kieszonek dziąsłowych, płytki nazębnej i kamienia nazębnego, może też dojść do utraty kości. Bez zastąpienia tej kości, zęby mogą wypaść. Najlepiej jest leczyć choroby przyzębia przed wykonaniem zabiegu wymiany zęba.

Ekstrakcja zęba jest zazwyczaj konieczna, jeśli jest on zakażony lub ma rozległą próchnicę. W niektórych przypadkach może to uratować ząb, jeśli próchnica jest wystarczająco mała, a korzeń nienaruszony. Czasami ząb można uratować za pomocą odbudowy protetycznej lub korony. Jeśli jednak ubytek lub zakażenie jest zbyt głębokie lub ząb ma złamany korzeń, prawdopodobnie konieczne będzie usunięcie zęba.

W niektórych przypadkach zapalenie dziąseł może rozprzestrzenić się poniżej linii dziąseł, powodując zakażenie i przewlekłą reakcję zapalną, która powoduje rozpad kości i tkanek miękkich. Ostatecznie zęby oddzielają się od tkanki dziąsła, a infekcja pogarsza się. Choroba przyzębia ostatecznie doprowadzi do utraty zębów. Stan ten może prowadzić do innych warunków medycznych, jak również. Ostatecznie może być zalecane usunięcie zębów, aby zatrzymać krwawienie i powstrzymać dalsze uszkodzenia.

Uderzone zęby mądrości

W niektórych przypadkach, uderzone zęby mądrości mogą powodować problemy, takie jak powodowanie bólu i infekcji. Mogą one również wpływać na sąsiednie zęby i dziąsła. Niektórzy dentyści zalecają ich chirurgiczne usunięcie, a inni – pozostawienie ich w spokoju. W każdym przypadku należy regularnie odwiedzać dentystę i nitkować zęby mądrości. W zależności od przyczyny zatrzymania zęba możesz być również narażony na powstanie wokół niego torbieli.

Chociaż zatrzymane zęby mądrości nie są zwykle powodem do niepokoju, mogą prowadzić do innych problemów. Mogą również powodować stan zwany zapaleniem okołowierzchołkowym, w którym niewielka część korony przebija się przez dziąsło. Stan ten powoduje zapalenie i obrzęk tkanki dziąsła, co może utrudniać prawidłowe zamykanie ust. Ponadto w pobliżu opuchniętych dziąseł mogą rozwijać się bakterie, co prowadzi do powstania ropy. Może to powodować nieprzyjemny smak i może nawet prowadzić do choroby dziąseł.

Innym częstym problemem związanym z zatrzymanymi zębami mądrości jest to, że zęby te nie mieszczą się prawidłowo w tylnej części jamy ustnej. Mają one tendencję do wyrzynania się w przednim zębie lub cofania się w kierunku tylnej części szczęki. Jeśli nie zostanie to odpowiednio wcześnie wyleczone, może to powodować ból, obrzęk i sztywność szczęki. Zęby te będą również tłumić sąsiednie zęby i ewentualnie uszkadzać pobliskie zęby. A jeśli pozostaną nieleczone, mogą nawet uszkodzić kość, która podtrzymuje zęby. Dlatego ważne jest, aby w przypadku podejrzenia, że masz zatrzymane zęby mądrości, zgłosić się na leczenie stomatologiczne.

Rutynowe przeglądy stomatologiczne

Jeśli chodzi o zdrowie jamy ustnej, ważne są regularne przeglądy stomatologiczne. Dentysta nie tylko czyści zęby, ale także sprawdza dziąsła i błonę śluzową jamy ustnej. Dentysta będzie również szukać wszelkich oznak ubytków lub zapalenia dziąseł. Nieprawidłowości te mogą być wykryte wcześniej, co pozwala dentyście na szybsze podjęcie działań. Kiedy jednak konieczne jest usunięcie korzenia zęba?

Rutynowe przeglądy stomatologiczne są niezbędne dla ogólnego stanu zdrowia jamy ustnej. Dentysta zbada Twoje zęby i wykona stomatologiczne zdjęcia rentgenowskie, aby sprawdzić, czy nie ma oznak próchnicy lub choroby. Zdjęcia rentgenowskie pokażą, czy pod linią dziąseł nie rozwijają się jakieś problemy. W przypadku ich stwierdzenia dentysta usunie korzeń zęba. Nadal konieczne są regularne kontrole stomatologiczne, ale stanowią one bardzo ważną część rutynowej opieki stomatologicznej.

Oprócz regularnych przeglądów stomatologicznych ważne jest, aby dbać o higienę jamy ustnej w domu. Podstawowa rutyna powinna obejmować szczotkowanie zębów dwa razy dziennie i nitkowanie raz dziennie. Podczas przeglądu stomatologicznego dentysta pomaluje również zęby lakierem fluorkowym. Lakier twardnieje, gdy dotyka go ślina. Po przeglądzie można jeść i pić. Zaleca się odwiedzanie dentysty co najmniej dwa razy w roku. Dzieci powinny również otrzymać plomby dentystyczne, które pomogą uchronić je przed rozwojem ubytków w tylnych zębach.

Unikanie antybiotyków podczas kanału korzeniowego

Unikanie antybiotyków podczas kanału korzeniowego to złożone zagadnienie. Chociaż leki te mają wiele zalet, ważne jest, aby zrozumieć ryzyko i korzyści płynące z ich przyjmowania przed i po twoim kanale korzeniowym. Bakterie, które dostają się do komory zęba zwanej miazgą zębową, mogą sprawić, że proces ten będzie bolesny i będzie wymagał leczenia kanałowego. Jest to zabieg wykonywany przez specjalistę zwanego endodontą.

Antybiotyki mogą usunąć zakażenie i zapobiec jego rozprzestrzenianiu się na inne części ciała, ale nie rozwiązują problemu przyczyny zakażenia. Dzieje się tak dlatego, że bakterie żyją w aktywnych otworach w zębach i znajdującej się w nich próchnicy. Antybiotyki mogą również powodować oporność na leki. Antybiotyki nie zastąpią rutynowych kontroli u dentysty, ale mogą być stosowane w celu utrzymania kanału korzeniowego wolnym od bakterii.

Infekcje mogą rozprzestrzeniać się na inne części ciała, a antybiotyki nie zwalczają podstawowego problemu. Zakażenia w jamie ustnej mogą prowadzić do zapalenia wsierdzia lub osierdzia, które mogą zagrażać życiu. Ponadto antybiotyki nie przenikają do ropni. Jeśli nie leczysz przyczyny infekcji, bakterie mogą zalegać w ropniach i rozprzestrzeniać się. Antybiotyki mogą jedynie zapobiec dalszej infekcji, ale nie będą zbyt skuteczne, jeśli chcesz uratować nerw.