Osłabienie organizmu po usunięciu zęba – objawy

Na czym polega proces wiercenia zęba?

Osłabienie organizmu po usunięciu zęba – objawy to krew w ustach, krwawienie i infekcja. Objawy te często występują, gdy osoba nie pije wystarczającej ilości płynów i nie odżywia się prawidłowo przed operacją. Leki przeciwbólowe stosowane podczas zabiegu mogą również powodować zawroty głowy. Pacjenci powinni usiąść i odczekać co najmniej minutę przed wstaniem. Pacjenci mogą również odczuwać twarde występy w ustach, które nie są korzeniami zębów, ale kostnymi ścianami, które podtrzymywały ząb. Nie są one trwałe i wygładzą się same lub mogą zostać usunięte przez dr Smith, Tiwana i Sullivan.

Przedstawiamy artykuł, który jest owocem wspólnych działań z colomedica.pl

Sepsa

Jeśli po usunięciu zęba wystąpi sepsa, należy natychmiast zgłosić się do dentysty. Zakażenie może przybrać ciężki przebieg i doprowadzić do dalszych komplikacji. Aby złagodzić ból i dyskomfort, można zastosować płukanie ust słoną wodą. Przepisuje się również antybiotyki, aby ograniczyć rozwój bakterii. Nawet jeśli ból się zmniejsza, należy kontynuować przyjmowanie leków. W niektórych przypadkach może być konieczne pozostanie w szpitalu w celu monitorowania przez kilka dni.

Nieleczona infekcja może rozprzestrzenić się po całym organizmie i spowodować sepsę. Może to zagrażać życiu. Leczenie sepsy po usunięciu zęba zależy od ciężkości i lokalizacji zakażenia. W ciężkich przypadkach pacjent może wymagać operacji usunięcia zainfekowanej tkanki lub dializy, aby utrzymać funkcjonowanie narządów. Wczesne leczenie infekcji może uratować życie pacjenta. Jednak nie zawsze proces ten może być prosty.

Ból, obrzęk i gorączka są oznakami ciężkiej infekcji. Objawy te występują zazwyczaj w ciągu trzech do czterech tygodni od usunięcia zęba. Jednak zdrowi pacjenci rzadko doświadczają tych objawów. Jednymi z najczęstszych problemów po usunięciu zęba są małe ropnie, które są bolesne i mogą powodować nieprzyjemny smak. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, powinieneś natychmiast udać się do dentysty. Oprócz bólu zęba, dentysta może również zauważyć nieprzyjemny zapach. Objawy te wskazują na poważną infekcję i należy niezwłocznie udać się na leczenie.

Krwawienie po usunięciu zęba

Jeśli niedawno miałeś/aś usunięty ząb, powinieneś/aś wiedzieć o objawach krwawienia po zabiegu. Chociaż krwawienie po usunięciu zęba jest normalne, istnieją pewne znaki ostrzegawcze, które mogą wskazywać na poważniejsze schorzenia. Jeśli krwawienie jest nadmierne, należy niezwłocznie udać się do dentysty. Dentysta może zbadać miejsce ekstrakcji i zalecić metody zatrzymania krwawienia. Niektóre z tych metod są proste i nie powodują bólu.

Czysta ściereczka do twarzy lub bawełniana chusteczka powinna być złożona w małą podkładkę. Tę podkładkę należy umieścić nad zębem. Przygryzanie tego kawałka gazy pomoże zatrzymać krwawienie i pobudzi proces krzepnięcia. Jest to szczególnie ważne w ciągu pierwszej godziny lub dwóch po usunięciu zęba. Najlepiej jest unikać energicznych działań i palenia przez co najmniej 15 minut po zabiegu. Należy również ograniczyć swoją aktywność przez 24 godziny po zabiegu.

Przed zabiegiem dentysta znieczuli obszar wokół zęba i użyje kleszczy do wyciągnięcia zęba. Niektóre zęby są zbyt twarde, aby wyrwać je w jednym kawałku, dlatego dentysta może być zmuszony do ich rozdzielenia. Następnie dentysta umieszcza gazę w zębodole i każe Ci ją ugryźć. W zależności od indywidualnych okoliczności, dentysta może założyć szwy. Szwy te z reguły z czasem się rozpuszczają.

Infekcja w jamie ustnej

Chociaż infekcja w jamie ustnej po usunięciu zęba nie jest przyjemnym doświadczeniem, można ją skutecznie leczyć. Najczęstsze objawy infekcji po usunięciu zęba to nasilający się ból, ciągłe krwawienie oraz wydzielina lub ropa. W wielu przypadkach infekcja ustępuje samoistnie w ciągu kilku tygodni. Jeśli podejrzewasz, że cierpisz na ten problem, natychmiast skontaktuj się z dentystą. Następnie możesz skorzystać z poniższych wskazówek, aby chronić jamę ustną przed infekcją i zminimalizować ryzyko jej nawrotu.

Aby zapobiec infekcji w jamie ustnej po usunięciu zęba, regularnie odwiedzaj dentystę. Idealnie byłoby, gdybyś odwiedzał dentystę dwa razy w roku. Dentysta może przeprowadzić badanie i wykonać zdjęcia rentgenowskie, aby sprawdzić, czy nie występują objawy infekcji. Dentysta może zalecić antybiotyki. Po usunięciu zęba należy również udać się do dentysty, aby upewnić się, że nie ma skrzepu krwi i sprawdzić, czy nie ma szwów. Skutecznym środkiem łagodzącym ból jest także płukanie ust słoną wodą.

Infekcja po usunięciu zęba jest spowodowana przez bakterie. Po ekstrakcji bakterie te będą bardziej aktywne i mogą dostać się do przestrzeni, w której ząb został usunięty. Bakteria ta spowoduje dodatkowe problemy, jeśli dostanie się do krwiobiegu. CDC podaje informacje o objawach zakażenia po ekstrakcji zęba i jak ich uniknąć. Chociaż szanse na zakażenie są niezwykle niskie, należy zachować czujność, aby uniknąć potencjalnie bolesnej infekcji.

Zniszczenie kości szczęki

Kiedy osoba ma usunięty ząb, kość szczęki, która otacza ząb, zacznie się pogarszać. Kość ta nazywana jest kością wyrostka zębodołowego. Jej zadaniem jest utrzymywanie zębów na miejscu. Gdy zęby zostaną utracone, kość szczęki zacznie się cofać. Ten proces rozpadu kości szczęki zależy od szybkości rozpadu kości u danej osoby. W wielu przypadkach kość szczęki zacznie się cofać w ciągu dwóch do sześciu miesięcy po ekstrakcji. Będzie się ona pogarszać przez resztę życia danej osoby.

Jedną z możliwych przyczyn resorpcji kości szczęki jest infekcja w szczęce. Zakażenie może również spowodować powstanie dziury w kości szczęki. W ciężkich przypadkach dziura ta może stać się tak duża, że zacznie sprawiać problemy. W końcu może dojść do złamania szczęki. Aby tego uniknąć, ważna jest regularna opieka stomatologiczna. Lekarz może zasugerować przeszczepienie kości lub zabieg chirurgiczny w celu zastąpienia brakującej kości. Jednak zabiegi te powinny być wykonywane dopiero po zakończeniu pełnej diagnostyki ubytku kości.

Zniszczenie kości szczęki po usunięciu zęba może być nieodwracalne, ale dostępne są sposoby leczenia. Niektóre możliwości leczenia obejmują antybiotyki, płukanie ust chlorheksydyną i zdejmowane aparaty ustne. W niektórych przypadkach konieczne może być wykonanie drobnych prac stomatologicznych w celu usunięcia uszkodzonej tkanki lub zmniejszenia ostrych krawędzi uszkodzonej kości. Zwykle unika się zabiegów chirurgicznych ze względu na ryzyko dalszego pogorszenia stanu zdrowia. Niektórzy lekarze mogą zasugerować odstawienie bisfosfonianów na sześć do dwunastu miesięcy.

Ból

Po usunięciu zęba można odczuwać ból przez okres do dwóch dni po zabiegu. Ból może być pulsujący, tępy lub promieniujący. Może dojść do zapalenia kości szczęki, co może powodować problemy z żuciem. Możesz również mieć nieświeży oddech. Ból będzie się nasilał po jedzeniu lub piciu czegokolwiek. Ten stan jest powszechny i zazwyczaj ustępuje po trzech dniach. Istnieją jednak czynniki komplikujące, które mogą przedłużyć proces gojenia.

Mogą Państwo zmniejszyć ból, postępując zgodnie z instrukcjami dotyczącymi gojenia, przekazanymi przez dentystę. Pierwszym krokiem jest pozostanie w domu i unikanie uciążliwych czynności przez kilka dni. Należy również unikać picia alkoholu przez kilka dni po usunięciu zęba. Alkohol sprawi, że gniazdo puchnie, co jest kolejną przyczyną bólu. Należy również unikać palenia przez co najmniej 24 godziny po ekstrakcji. Zimny okład może również zmniejszyć ból. Jeśli nie czujesz się dobrze po zabiegu, powinieneś umówić się na wizytę kontrolną u swojego dentysty.

Jeśli nie odczuwasz bólu bezpośrednio po usunięciu zęba, możesz zażyć leki dostępne bez recepty, aby złagodzić dyskomfort. Tylenol i ibuprofen mogą pomóc. Alkohol może również zakłócać proces krzepnięcia krwi, który jest niezbędny do szybkiego powrotu do zdrowia po usunięciu zęba. Jeśli masz chorobę dziąseł, być może będziesz musiał również podjąć więcej środków ostrożności, aby zapobiec suchemu gniazdku. Suchy gniazdo może prowadzić do większego bólu i prawdopodobnie będziesz potrzebować więcej opieki stomatologicznej, aby się go pozbyć.

Obrzęk

Obrzęk po usunięciu zęba jest częstym efektem ubocznym. Obrzęk zaczyna się zwykle w dniu zabiegu i może trwać nawet trzy dni. Jeśli jednak po tym czasie opuchlizna nie ustępuje, należy udać się do stomatologa. Obrzęk można zmniejszyć stosując ciepłe okłady. Można przygotować domowy gorący okład, podgrzewając w mikrofalówce wilgotną ścierkę do naczyń lub skarpetkę wypchaną nieugotowanym ryżem. Przed zastosowaniem ciepłego okładu DIY należy go najpierw przetestować. Jeśli zaleci to Twój dentysta, możesz również stosować okłady z ciepła.

Jeśli chcesz uniknąć obrzęku, możesz zastosować lód na dotknięte miejsce. Możesz również zastosować wazelinę, aby zmniejszyć podrażnienie skóry. Możesz zacząć stosować wilgotne ciepło 48 do 72 godzin po ekstrakcji. Możesz stosować ciepło w 20-minutowych cyklach i powtarzać kilka razy w ciągu dnia. Jeśli nadal występuje obrzęk, należy jak najszybciej skontaktować się z dentystą. Oprócz stosowania wilgotnego ciepła możesz stosować zimne okłady, gorące kompresy i terapię ciepłem.

Krwawienie po usunięciu zęba jest normalnym efektem ubocznym, przez dzień lub dwa po zabiegu może wystąpić niewielkie krwawienie i różowo-fioletowa ślina. W przypadku nadmiernego krwawienia można zastosować zwilżoną gazę lub torebkę herbaty. Torebki herbaty zawierają kwas taninowy, który może pomóc w obkurczeniu naczyń krwionośnych. Inną metodą kontrolowania krwawienia jest przygryzanie się przez 30 minut lub dłużej, lub utrzymywanie pozycji pionowej podczas wykonywania ćwiczeń. Ćwiczenia mogą również zwiększyć ilość krwi dopływającej do głowy i mogą doprowadzić do silnego krwawienia.