Porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba – objawy

Porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba - objawy

Hiperakuzja jest powikłaniem znieczulenia miejscowego i może powodować brak świadomości twarzy. Rozwój tego powikłania może trwać dni, tygodnie lub miesiące. Jeśli zabieg zostanie opóźniony, nerw może zostać uszkodzony dopiero po kilku dniach lub tygodniach. Dentysta może zbyt mocno wstrzyknąć roztwór znieczulający i nieumyślnie podrażnić nerw.

Hiperakuzja powoduje porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba

Objawy hiperakuzji, która jest zaburzeniem pooperacyjnym charakteryzującym się częściowym lub całkowitym porażeniem nerwu twarzowego, mogą być różne u poszczególnych pacjentów. Zaburzenie to ma często charakter idiopatyczny lub jatrogenny. Może być również spowodowane bezpośrednim lub pośrednim urazem nerwu. Oprócz porażenia, stan ten może wystąpić również w następstwie powstania guza lub zawału mózgu. W większości przypadków porażenie ustępuje w ciągu tygodnia lub dwóch po zabiegu.

U dzieci nadwzroczność jest idiopatyczna, choć coraz częściej udaje się ustalić jej przyczynę. Jeśli doszło do podstawowego urazu, istnieje większe prawdopodobieństwo zidentyfikowania i leczenia przyczyny porażenia. W około 85% przypadków następuje samoistna poprawa w ciągu 3 tygodni. U tych pacjentów, którzy do tego czasu nie wykazują poprawy, konieczna jest diagnostyka rudymentarna.

U dorosłych najczęstszą przyczyną są zmiany chorobowe głowy lub szyi, urazy twarzy lub zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego. Zaburzenia te wpływają na delikatną sieć nerwową twarzy i mogą prowadzić do problemów ze słuchem. W jednym z badań stwierdzono, że około 40 procent dzieci z autyzmem cierpi na hiperakuzję. Niektórzy pacjenci doświadczają również stresu pourazowego lub urazów emocjonalnych, które również mogą prowadzić do nadwrażliwości na bodźce.

Nerw twarzowy znajduje się w ponsie pnia mózgu. Posiada dwa korzenie: duży ruchowy i mały czuciowy. Oba korzenie wychodzą przez otwór stylomastoidalny. U niemowląt i małych dzieci nerw leży pod skórą, pod tkankami podskórnymi. Wyrostek sutkowy zapewnia ochronę nerwu przed urazami, w tym bezpośrednią trakcją. Uszkodzenie ponsa nerwu twarzowego może prowadzić do porażenia połowiczego. Uszkodzenie tej części nerwu może wpływać na włókna motoryczne do strun głosowych i gruczołów łzowych.

Leczenie hiperakustyki ma na celu złagodzenie jej przyczyny. W większości przypadków leki przeciwwirusowe podawane są przez 7 do 10 dni. W niektórych przypadkach objawy schorzenia mogą utrzymywać się nawet do 21 dni. W zależności od ciężkości przypadku pacjent może wymagać podania toksyny botulinowej lub wykonania tarsorafii.

Gdy nie można znaleźć przyczyny hiperakustyki, stan ten jest diagnozowany jako porażenie Bella. W rzadkich przypadkach u pacjenta może nie być żadnej przyczyny, a stan określany jest jako porażenie Bella. W takich przypadkach, pacjent będzie miał trudności z podniesieniem brwi. W kilku przypadkach paraliż jest tymczasowy i ustępuje samoistnie po kilku dniach.

Pacjent miał uogólnione osłabienie lewej strony twarzy i płaski wyraz. Prawy kącik ust był opadnięty, a pacjent nie mógł podnieść prawej brwi. Podczas uśmiechu usta pacjenta były przyciągane w prawą stronę. Nie był w stanie podnieść lewej brwi ani zamknąć lewej powieki.

Neuralgia jest powikłaniem znieczulenia miejscowego

Kanał korzeniowy może powodować stan zwany neuralgią trójdzielną. Stan ten występuje, gdy materiał z kanału korzeniowego jest przepełniony, a nadmierne wysunięcie pilnika powoduje ucisk nerwu. Pacjenci mogą odczuwać ten stan również po usunięciu zęba, w znieczuleniu miejscowym lub podczas operacji ortognatycznej. Sam zabieg kanałowy nie powinien jednak powodować neuralgii.

Ból neuropatyczny nerwu trójdzielnego jest bardzo bolesnym stanem spowodowanym uszkodzeniem nerwu trójdzielnego. Pacjenci cierpiący na to schorzenie odczuwają ciągły ból w szczęce, brodzie lub czole. Często opisują go jako palące, pełzające uczucie. Cierpiący zgłaszają również utratę czucia w szczęce i podbródku. Trudno jest określić, co powoduje ból neuropatyczny nerwu trójdzielnego, ale jest on powszechny.

Chociaż uszkodzenia nerwów wywołane znieczuleniem miejscowym są rzadkie, należy je traktować poważnie i konsultować ze specjalistą stomatologiem. Osoby z towarzyszącymi chorobami naczyniowymi i neuropatiami powinny być objęte dodatkową opieką stomatologiczną. Wpływ znieczulenia miejscowego na nerwy zwykle nie jest widoczny od razu, ale może być niszczący, zwłaszcza jeśli u pacjenta występuje któraś z wymienionych wyżej chorób.

Gdy nerwy są uszkodzone, może to powodować drętwienie, mrowienie lub szpilki i igły w ustach. Chociaż stan ten występuje rzadko, jest on poważnym powikłaniem znieczulenia miejscowego i należy go natychmiast zgłosić dentyście. Pacjenci dotknięci tym stanem mogą odczuwać zmiany w smaku, dotyku i bólu, a także mogą mieć trudności z przeżuwaniem, mówieniem, a nawet grą na instrumentach muzycznych. Stan ten może utrzymywać się przez wiele tygodni i może negatywnie wpływać na jakość życia.

Pacjent, u którego zastosowano znieczulenie miejscowe w jamie ustnej, nie powinien pić ani palić przez kilka godzin przed zabiegiem. Leki przeciwdrgawkowe i leki zwiotczające mięśnie to dwie powszechne opcje leczenia neuralgii trójdzielnej. U większości pacjentów, leki te mogą zapewnić częściowe złagodzenie bólu. Leki te są często przepisywane pacjentom, którzy przeszli ekstrakcję zęba, ale odczuwają ból nerwu.

Dokładny mechanizm uszkodzenia nerwów spowodowany miejscowym znieczuleniem zęba nie jest dobrze poznany, ale kilka badań sugeruje, że wstrzyknięcie środków znieczulających miejscowo może spowodować trwałe uszkodzenie nerwów. Większość przypadków uszkodzenia nerwów spowodowanych znieczuleniem miejscowym dotyczy przemijających defektów sensorycznych. Niemniej jednak w kilku przypadkach dochodzi do trwałego uszkodzenia nerwów, które może okazać się śmiertelne.

Możliwości leczenia

Pooperacyjne porażenie nerwu twarzowego jest stosunkowo rzadkim powikłaniem znieczulenia stomatologicznego. Charakteryzuje się uogólnionym osłabieniem, bólem w obrębie twarzy i zmniejszeniem odczuwania smaku. Przyczyna tego stanu nie jest znana, ale często jest on związany z powikłaniem znieczulenia do ekstrakcji zęba, takim jak zakażenie. Paraliż nerwu twarzowego może być również spowodowany bezpośrednim uszkodzeniem tkanek lub urazem powstałym podczas procesu wstrzykiwania. Czasami stosuje się zbyt dużą ilość roztworu znieczulającego, co może spowodować paraliż.

Jednak paraliż twarzy spowodowany znieczuleniem stomatologicznym może być uleczalny z czasem i lekami. W leczeniu tego stanu mogą być przepisane leki przeciwwirusowe i Prednisolon. Jednak leczenie może trwać długo, a stan może nigdy nie ustąpić całkowicie. W związku z tym ważne jest, aby jak najszybciej odwiedzić swojego dentystę. Jeśli w przeszłości wystąpiło u Ciebie porażenie zębów, lekarz może zasugerować poddanie się zabiegowi przekwalifikowania nerwowo-mięśniowego. Jeśli nie jest to możliwe, można spróbować przeżuwać pokarm po stronie nie dotkniętej porażeniem. W celu zapewnienia długotrwałego zdrowia jamy ustnej, być może będziesz musiał nauczyć się korzystać z aparatu ortodontycznego.

W rzadkich przypadkach paraliż twarzy może być spowodowany zmianami w centralnym układzie nerwowym. Na szczęście, w tym rzadkim przypadku, paraliż twarzy występuje tylko po jednej stronie twarzy i nie obejmuje czoła. Neurony ruchowe zaopatrujące czoło pochodzą z obu półkul mózgowych. Dlatego też, jeśli porażenie dotyczy całego nerwu twarzowego, oznacza to, że nerw został uszkodzony w swoim głównym pniu. Mógł on ulec urazowi zanim rozwidlił się na główne gałęzie. W niektórych przypadkach uraz może wystąpić po obu stronach pnia nerwu twarzowego.

33-letnia kobieta zgłosiła się z obrzękiem po lewej stronie twarzy. Obrzęk ten rozprzestrzenił się na okolicę podżuchwową. Wcześniej przeszła leczenie endodontyczne zęba 25. W przeszłości nie występowało u niej porażenie twarzy, ani pęcherzyki opryszczkowe. Panoramiczne zdjęcie radiologiczne nie wykazało niczego niezwykłego. Pacjentkę oceniono i zastosowano odpowiednie leczenie.

Dokładny wywiad i badanie neurosensoryczne są niezbędne do rozpoznania przyczyny uszkodzenia nerwu. Skan CBCT i panorex są przydatnymi narzędziami do oceny ryzyka uszkodzenia nerwu podczas ekstrakcji. Ponadto zastosowanie mikrozszywek może być korzystne dla przywrócenia ciągłości nerwowej. Stan pacjenta uległ znacznej poprawie po zastosowaniu tego leczenia. Ten przypadek ilustruje znaczenie obrazowania podczas naprawy nerwu.

Poza wstrzykiwaniem glicerolu, inne metody leczenia tego schorzenia obejmują leserowanie o częstotliwości radiowej, które może pomóc w złagodzeniu bólu spowodowanego uszkodzeniem nerwu trójdzielnego. Ten rodzaj zabiegu jest skuteczny w tłumieniu bólu przez dwa lata, choć ma pewne skutki uboczne. W krótkim okresie czasu, radiofrekwencja lesion może powodować drętwienie twarzy lub mrowienie. Jednak długoterminowe efekty tego leczenia są znaczące.