Próchnica zębów a zdrowie psychiczne dzieci

Próchnica zębów jest przewlekłą chorobą zakaźną wynikającą z działania kwasu wydzielanego przez bakterie żyjące w jamie ustnej. Dotyka ona dzieci, szczególnie te biedne i pokrzywdzone przez los. Można jej zapobiec poprzez ograniczenie spożywanych przez nas cukrów. Jest szczególnie szkodliwa dla zdrowia psychicznego dzieci. Nieleczona próchnica może prowadzić do próchnicy i trwałego uszkodzenia zębów. Na szczęście istnieje kilka kroków, które mogą pomóc w zapobieganiu próchnicy.

Próchnica jest chorobą bakteryjną wywołaną przez kwasy pochodzące z metabolizmu bakterii

Procesy biologiczne prowadzące do rozwoju próchnicy zębów są złożone. Dokładna natura bakterii sprawczych i ich skład były przedmiotem kontrowersji. Ponadto zmiany ekologiczne w jamie ustnej mogą zmieniać skład mieszaniny bakterii wywołujących próchnicę. Konieczne są dalsze badania w tej dziedzinie, aby poprawić naszą wiedzę na temat ekologii bakteryjnej ubytków w jamie ustnej i innych zakażeń u ludzi. W międzyczasie głębsze zrozumienie metabolizmu bakterii może pomóc nam lepiej zrozumieć rozwój tej choroby.

Istnieją dwa główne typy próchnicy: ostra i przewlekła. W obu z nich dochodzi do demineralizacji kwasów w zębach, co skutkuje powstawaniem ubytków. Istnieje kilka przyczyn próchnicy, w tym czynniki genetyczne i niewłaściwa higiena jamy ustnej. Kwasy uwalniane z metabolizmu bakterii przyczyniają się do powstania próchnicy. Zarówno ostra, jak i przewlekła próchnica wymaga obecności laków dentystycznych lub silnego środka wybielającego.

Ograniczenie spożycia cukrów minimalizuje ryzyko wystąpienia próchnicy

Według Światowej Organizacji Zdrowia ograniczenie spożycia cukrów do mniej niż 10% spożycia energii jest skuteczną strategią zmniejszania ryzyka wystąpienia próchnicy zębów. Ograniczenie spożycia cukrów jest ważne dla zapewnienia optymalnego zdrowia jamy ustnej. Wytyczne WHO opierają się na kształcie zależności dawka-odpowiedź. Podejście to zostało opracowane w latach sześćdziesiątych i opiera się na propozycji Newbruna z badań na zwierzętach.

Wolne cukry znajdują się głównie w napojach owocowych, mlecznych i 100% sokach owocowych. Innymi powszechnymi źródłami cukrów są wyroby cukiernicze i słodzone płatki śniadaniowe. Sacharoza jest częstą przyczyną próchnicy i absencji zębów u dzieci. Zależność między spożyciem cukru a próchnicą zębów jest sigmoidalna dla zębów siecznych i krzywoliniowa dla zębów trzonowych. Ryzyko wystąpienia próchnicy wzrasta z wiekiem, a spożycie cukru wiąże się z wieloma chorobami przewlekłymi, w tym z cukrzycą i chorobami serca.

Dotyczy populacji ubogich i pokrzywdzonych przez los

Próchnica zębów jest globalnym problemem zdrowotnym o nieproporcjonalnie wysokiej częstości występowania w populacjach pokrzywdzonych przez los i ubogich. Ma ona wiele przyczyn, w tym niewłaściwą higienę jamy ustnej, genetykę i status społeczno-ekonomiczny. Próchnica jest często najbardziej bolesną i wyniszczającą chorobą małych dzieci, a jej konsekwencje są najbardziej niszczące dla dzieci z biednych i ubogich gospodarstw domowych. W rzeczywistości badacze często nie byli przychylnie nastawieni do rodziców dzieci z szalejącą próchnicą.

Krajobrazy żywnościowe społeczności dotkniętych wysokim ubóstwem pozbawione są odżywczych i niskokalorycznych produktów. Diety rodzin dotkniętych brakiem bezpieczeństwa żywnościowego są zazwyczaj ubogie w składniki odżywcze i polegają na źródłach pozarządowych w zakresie żywności uzupełniającej. Najważniejszym żywieniowym czynnikiem ryzyka próchnicy jest cukier w diecie. Ponadto, dzieci z ubogich obszarów doświadczają więcej bólu zębów niż dzieci z wyższych klas społeczno-ekonomicznych. Dlatego też istotne jest, aby dzieci w społecznościach defaworyzowanych spożywały zdrową żywność, która jest bogata w witaminy, minerały i błonnik pokarmowy.

Wpływa na zdrowie psychiczne dzieci

Badania sugerują, że problemy stomatologiczne, zwłaszcza próchnica, mogą negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne dziecka. U dzieci poważna próchnica może prowadzić do uczucia smutku i wstydu. Często niechętnie się uśmiechają lub bawią z innymi dziećmi. Problemy te mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie społeczne dziecka, jego samoocenę i jakość życia. Poniżej wyjaśniono, jak próchnica wpływa na zdrowie psychiczne dzieci.