Co robić, gdy dziąsło odchodzi od zęba

Być może słyszałeś, że są pewne rzeczy, które możesz zrobić, gdy twoje dziąsło zaczyna się cofać. Mogą to być produkty dostępne bez recepty, zabiegi chirurgiczne, takie jak operacja Pinhole, oraz naturalne środki zaradcze. Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj ten artykuł. Pomoże Ci on określić, która z tych opcji jest dla Ciebie odpowiednia. Należy również skontaktować się z dentystą, aby uzyskać profesjonalną diagnozę i plan leczenia. Najlepsza opcja leczenia będzie zależała od przyczyny i stopnia zaawansowania cofającego się dziąsła.

Przeszczep przyzębia

Odstające dziąsła są częstym problemem stomatologicznym. Cofające się dziąsła zaczynają się powoli, ale w końcu odrywają się od zęba i pozostawiają otwartą kieszeń, do której mogą dostać się bakterie. Chociaż chirurgia dziąseł zazwyczaj nie jest pierwszą linią leczenia, możesz zapytać swojego periodontologa o leki. Jeśli recesja jest zbyt poważna, periodontolog może zalecić przeszczep dziąsła, aby zapobiec jego dalszemu oddzielaniu się od zęba. Zabieg ten zatrzyma recesję i zapobiegnie nadmiernej kruchości zębów.

Podczas poddawania się zabiegowi przeszczepu pacjenci powinni spodziewać się pewnego dyskomfortu i krwawienia. Zaleca się przyjmowanie przepisanych leków w celu zmniejszenia dyskomfortu i unikanie intensywnej aktywności podczas gojenia. Mogą wystąpić pewne zasinienia i obrzęki. Na szczęście te efekty uboczne są minimalne i powinny ustąpić w ciągu tygodnia. Ponadto, procedura jest bezpieczna i skuteczna dla pacjentów. Po zagojeniu się dziąseł pacjenci mogą wrócić do swoich normalnych zajęć.

Pinhole surgery

Pinhole surgery to minimalnie inwazyjny zabieg wykonywany na dziąśle w celu naprawy problemu i przywrócenia zdrowego uśmiechu. Podczas zabiegu Dr. Snitzer tworzy mały otwór w tkance dziąsła za pomocą specjalistycznego instrumentu. Po podniesieniu tkanki, paski kolagenowe są wprowadzane przez otwór i przesuwane pod dziąsło, aby pokryć struktury korzenia. Paski kolagenowe uszczelniają ten obszar, dzięki czemu dziąsła nie ulegają ponownemu cofnięciu.

Procedura ta może być wykonana podczas jednej wizyty w gabinecie i w wielu przypadkach może skorygować recesję dziąseł w ciągu jednej lub dwóch godzin. Ponieważ nie ma żadnych szwów ani szwów, chirurgia otworkowa jest stosunkowo szybką procedurą. W większości przypadków pacjent może powrócić do swoich codziennych zajęć w ciągu godziny. Mimo że czas rekonwalescencji jest stosunkowo krótki, pacjenci powinni być świadomi, że dziąsła mogą ulec resue, jeśli będą na nie oddziaływać znaczne siły.

Skaling przyzębia i planowanie korzeni

Skaling przyzębia i planowanie korzeni jest często wymagane, gdy dziąsło odchyliło się od zęba. Proces ten jest bezbolesny i może być przeprowadzony podczas jednej wizyty. Dentysta usunie płytkę nazębną i zdezynfekuje jamę ustną za pomocą roztworów fluoru. Pacjent będzie musiał uważnie obserwować obrzęk i dyskomfort po zabiegu. Jeśli to możliwe, pacjenci powinni zażyć środek przeciwbólowy bez recepty, aby zmniejszyć wrażliwość dziąseł. Pacjent powinien również delikatniej myć zęby po zabiegu. Po kilku dniach powinni wznowić swoje normalne nawyki związane z higieną jamy ustnej. W razie potrzeby można przepisać płyn do płukania jamy ustnej, aby złagodzić ból i krwawienie.

W zależności od stopnia zaawansowania choroby oraz poziomu kamienia i płytki nazębnej, pacjenci mogą potrzebować więcej niż jednej wizyty. W niektórych przypadkach pacjenci będą potrzebowali więcej niż jednej wizyty, aby zakończyć ten zabieg. Wymagany czas trwania zabiegu będzie zależał od stopnia zaawansowania choroby dziąseł i wielkości kieszonki. Jeśli procedura nie zostanie zakończona podczas jednej wizyty, dentysta może podzielić ją na kilka wizyt i pracować nad określonymi obszarami jamy ustnej jednocześnie.

Naturalne środki do leczenia cofających się dziąseł

Wykazano skuteczność stosowania olejków eterycznych w płynie do płukania jamy ustnej w celu leczenia cofających się dziąseł. Na przykład olejek eukaliptusowy ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, co może pomóc w stymulowaniu wzrostu dziąseł. Olejek z mięty pieprzowej jest również naturalnym środkiem antybakteryjnym, który może pomóc w zapobieganiu rozwojowi bakterii powodujących próchnicę zębów i choroby dziąseł. Olejek goździkowy to kolejny popularny olejek odkażający, który może zwalczać zapalenie dziąseł. Możesz również spróbować użyć domowej mieszanki cytryny i oliwy z oliwek, aby leczyć cofanie się dziąseł.

Cytryna i krwawnik są znane ze swoich właściwości antybakteryjnych i przeciwzapalnych, które mogą zmniejszyć stan zapalny dziąseł. Olej kokosowy z pierwszego tłoczenia może być również stosowany jako płyn do płukania ust, aby zmniejszyć ryzyko cofania się dziąseł. Olej z tych roślin można zamaskować wokół ust przez 5 do 20 minut, aby zwalczyć bakterie i zapobiec opuchniętym dziąsłom. Witamina C może również pomóc w zapaleniu dziąseł.