Objawy zakażenia organizmu po usunięciu zęba

Obrzęk poekstrakcyjny i ból są powszechne po zabiegu stomatologicznym. Środki przeciwbólowe dostępne bez recepty mogą być pomocne. Należy jednak unikać leków rozrzedzających krew, takich jak ibuprofen. Zamiast tego dentysta może zalecić lek rozrzedzający krew, taki jak sól sodowa naproksenu. Pomocny może być również zimny okład. Okład z lodu można zrobić z mrożonego groszku i przykładać do zęba przez 15 minut. Dentysta rzadko przepisuje leki przeciwbólowe jako pierwszą linię obrony.

Zapraszamy do lektury artykułu, który jest owocem naszego partnerstwa z dyspozytor-medyczny.pl

Objawy

Zakażenia spowodowane przez zęby mogą spowodować poważne szkody w Twoim organizmie, jeśli pozostaną nieleczone. Nieleczone mogą rozprzestrzenić się po całym organizmie i doprowadzić do wstrząsu septycznego i negatywnych skutków. Objawy infekcji po usunięciu zęba zostały opisane poniżej. Jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów, należy natychmiast zwrócić się o pomoc medyczną. Leczenie będzie się różnić w zależności od tego, gdzie znajduje się infekcja i jak bardzo jest poważna. Po zdiagnozowaniu możesz podjąć kroki, aby uniknąć poważnych powikłań i uratować swoje zęby.

Większość z nas ma w ustach bakterie. Gdy usuniemy ząb, bakterie w naszej jamie ustnej będą się nadal namnażać i przedostawać do przestrzeni, w której ząb został usunięty. Jeśli nie zostaną wyleczone, bakterie dostaną się do naszego krwiobiegu i spowodują dalsze problemy. CDC wyjaśnia, co powoduje infekcję po usunięciu zęba i jak jej zapobiegać. Chociaż ryzyko zakażenia po usunięciu zęba jest minimalne, najlepiej być czujnym na wszelkie objawy.

Należy zgłosić się do dentysty, jeśli którykolwiek z tych objawów utrzymuje się dłużej niż kilka dni. Jeśli czujesz, że masz infekcję, nie powinieneś palić. Palenie spowoduje jedynie rozluźnienie tworzącego się skrzepu krwi. Dodatkowo, obszar wokół zęba może być nadal czerwony przez 48 godzin. Jednak niewielkie lub żadne krwawienie jest normalne i ustanie w ciągu ośmiu godzin. Po ustaleniu przyczyny zakażenia dentysta prawdopodobnie przepisze Ci antybiotyki.

Pierwszym objawem infekcji po usunięciu zęba jest ponowne krwawienie. Występuje ono zazwyczaj po 48 godzinach od ekstrakcji. Krwawienie powinno ustać po 48 godzinach, ale jeśli utrzymuje się dłużej niż 24 godziny, należy zgłosić się do dentysty. W wielu przypadkach infekcja jest spowodowana przez skrzep krwi, który jest usuwany z gniazda zęba. Ten przemieszczony skrzep krwi odsłania surową kość ze wszystkich stron. Związany z tym ból może spowodować pęknięcie skrzepu.

Objawy

Po usunięciu zęba, w organizmie mogą zacząć pojawiać się objawy infekcji. Pierwszym objawem jest ponowne krwawienie, zwykle w ciągu 48 godzin. Krwawienie nie jest zwykle silne, ale jest to znak, że należy natychmiast wezwać dentystę. Dentysta będzie mógł zatrzymać krwawienie i przepisać antybiotyki w celu leczenia infekcji. Jeśli ból jest silny, możesz zostać przyjęty do szpitala.

Po usunięciu zęba w jamie ustnej nadal żyją bakterie, które są w stanie przedostać się do przestrzeni, w której wcześniej znajdował się ząb. Bakterie te mogą następnie dostać się do krwiobiegu i spowodować dodatkowe problemy. CDC wyjaśnia, jak może dojść do takiej infekcji i oferuje porady, jak jej uniknąć. Chociaż szanse na zakażenie są niezwykle niskie, ważne jest, aby być świadomym wszelkich oznak infekcji.

Nieleczone infekcje zębów mogą prowadzić do sepsy, potencjalnie zagrażającej życiu infekcji. Na szczęście większość takich infekcji można leczyć antybiotykami i płynami. W zależności od ciężkości zakażenia, inne zabiegi mogą być konieczne, aby wspierać organy ciała. W niektórych przypadkach może być konieczna operacja lub dializa. Jeśli cierpisz na którykolwiek z tych objawów, ważne jest, aby jak najszybciej odwiedzić dentystę.

Chociaż dentysta może leczyć większość infekcji związanych z usunięciem zęba w gabinecie, ciężka infekcja może prowadzić do sepsy. Sepsa to stan zagrażający życiu, w którym wszystko, co dostanie się do krwiobiegu, może uszkodzić organy danej osoby. Może również wpływać na jakość ich oddychania i wpływać na poziom tlenu w organizmie. Jeśli nie jest natychmiast leczony, może prowadzić do odwodnienia, a nawet zaburzeń psychicznych.

Po usunięciu zęba należy unikać forsownej aktywności fizycznej przez pierwsze 24 do 48 godzin. Odpoczynek jest ważny dla szybkiego powrotu do zdrowia. Okłady z lodu są doskonałym sposobem na zmniejszenie obrzęku. Należy unikać picia alkoholu i palenia tytoniu przez co najmniej 24 godziny po ekstrakcji. Ważne jest również, aby powstrzymać się od palenia przez 3 do 4 dni. Pomoże to zapobiec pojawieniu się infekcji. Ważne jest, aby zwrócić się do lekarza, jeśli podejrzewasz, że możesz mieć poważną infekcję po ekstrakcji.

Leczenie

Po usunięciu zęba może wystąpić infekcja stomatologiczna. Jeśli nie zostanie ona natychmiast leczona, może prowadzić do trudności w żuciu, mówieniu i czyszczeniu zębów. Może być konieczne wzięcie dni wolnych od pracy, aby odzyskać siły po infekcji. Leczenie będzie obejmować drenaż infekcji i stosowanie antybiotyków. Leki te będą zabijać bakterie lub hamować ich wzrost. Chociaż antybiotyki mogą być skuteczne, niosą ze sobą również skutki uboczne, w tym biegunkę i nudności. Antybiotyki powinny być stosowane tylko w ostateczności, a nie jako pierwsza linia obrony w przypadku tej infekcji.

Infekcja może rozpocząć się w dowolnym miejscu w jamie ustnej, od dziąseł po policzki i wargi. Może również rozprzestrzenić się na twarz i narządy. Infekcja, która dotyka tych obszarów może spowodować sepsę, stan potencjalnie śmiertelny. Leczenie tego typu infekcji obejmuje zazwyczaj dożylne podawanie antybiotyków i płynów. W ciężkich przypadkach mogą być konieczne inne procedury wspomagające pracę ważnych organów, w tym dializa lub operacja.

W ciągu pierwszych 36 godzin po usunięciu zęba mogą Państwo zauważyć pewne krwawienie. Jest to normalne. Część krwi może mieszać się ze śliną i sprawiać, że krwawienie wygląda gorzej niż jest w rzeczywistości. Uciskanie miejsca operowanego może pomóc w opanowaniu krwawienia. Można użyć gazy lub zwilżonej torebki herbaty. Torebki herbaty zawierają kwas taninowy, który pomaga naczyniom krwionośnym się skurczyć. Przygryzanie zębów przez 30 minut po ich usunięciu może również pomóc w kontrolowaniu krwawienia.

Antybiotyki mogą być skuteczne w leczeniu zakażenia organizmu po usunięciu zęba. Należy jednak zawsze przyjmować antybiotyki zgodnie z zaleceniami lekarza. Możesz również zastosować opatrunek miejscowy na obszar, aby złagodzić ból. Olejek goździkowy jest również skuteczny w łagodzeniu bólu. Wiele zabiegów zawiera olejek goździkowy jako aktywny składnik. Jeśli nie jest, dentysta może go osuszyć i przepisać antybiotyk. Leczenie zakażenia organizmu po usunięciu zęba należy rozpocząć jak najszybciej.

Podczas rekonwalescencji po zabiegu chirurgicznym, w ciągu pierwszych kilku dni najprawdopodobniej wystąpi pewne krwawienie. Gaza pomoże opanować krwawienie i zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji. Gaza pomoże również utrzymać obszar w czystości i suchości. W tym czasie należy unikać niepokojenia tego miejsca. Antybiotyki są zwykle przepisywane przed lub po operacji w jamie ustnej. Ważne jest, aby przyjmować antybiotyki w odpowiedniej ilości. Nie należy ich odstawiać zbyt wcześnie, ponieważ mogą nie być skuteczne. Jeśli masz istniejące wcześniej schorzenie lub stan chorobowy, który zwiększa ryzyko infekcji, może być konieczne przyjmowanie innych antybiotyków.

Profilaktyka

Zakażenia mogą wystąpić po ekstrakcji zęba, ponieważ bakterie w jamie ustnej będą bardziej aktywne po zabiegu, zwłaszcza jeśli miejsce ekstrakcji było narażone na działanie bakterii. Dodatkowo, pacjenci nie mogą szczotkować ani płukać ust przez dwadzieścia cztery do czterdziestu ośmiu godzin po zabiegu. Bez sterylizacji ich ust, bakterie te pozostaną nieleczone, prowadząc do infekcji. Jest to szczególnie ważne, jeśli ząb jest zakażony.

Zakażenie jamy ustnej po usunięciu zęba jest częstym problemem medycznym i wymaga natychmiastowej uwagi. Infekcja ta może dotyczyć jamy ustnej, warg, podniebienia, policzków, a nawet krwiobiegu. Istotne jest, aby dokładnie przestrzegać wszystkich instrukcji pooperacyjnych, aby uniknąć infekcji. Oprócz szczotkowania ust, pacjenci powinni dokładnie wypłukać ten obszar i unikać jedzenia lub picia czegokolwiek przez co najmniej dwie godziny po zabiegu.

Zakażenia w jamie ustnej po zabiegu stomatologicznym mogą być leczone antybiotykami. W ciężkich przypadkach do wyleczenia infekcji może być konieczny zabieg chirurgiczny. W ciężkich przypadkach lekarz endodonta lub periodontolog może wykonać przeszczep kości w celu odtworzenia brakującej części zęba. W trakcie rekonwalescencji pacjentom zaleca się wizyty u dentysty dwa razy w roku, aby utrzymać niski poziom infekcji. Prawidłowa higiena jamy ustnej obejmuje regularne szczotkowanie zębów i nitkowanie, aby utrzymać dziąsła w czystości i zdrowiu.

Aby zminimalizować ryzyko zakażenia zębów po ich usunięciu, pacjenci powinni unikać palenia papierosów bezpośrednio po zabiegu. Palenie może spowodować rozluźnienie próbującego się utworzyć skrzepu. Miejsca dotknięte zakażeniem mogą pozostać zaczerwienione przez kilka dni po zabiegu, ale niewielkie krwawienie ustępuje w ciągu 8 godzin. W przypadku podejrzenia zakażenia należy niezwłocznie zgłosić się na leczenie. Jeśli zakażenie zostanie wykryte w pierwszych dniach, może być trudne do wyleczenia.

Chociaż szanse na rozwój infekcji po usunięciu zęba są niezwykle małe, należy pamiętać, że bakterie nadal znajdują się w jamie ustnej, nawet po zabiegu. A jeśli nie będziesz sumiennie dbał o higienę jamy ustnej, bakterie będą nadal namnażać się w miejscu ekstrakcji. Antybiotyki mogą zmniejszyć ryzyko infekcji, ale nie zapobiegną każdej infekcji, więc najlepiej być czujnym w tym obszarze. Należy również unikać podnoszenia temperamentu, nadmiernych ćwiczeń i angażowania się w aktywności fizyczne, które zwiększają przepływ krwi do głowy.