Co stosować na ranę po ekstrakcji zęba?

Bezpośrednio po usunięciu zęba najprawdopodobniej odczujesz pewien ból i obrzęk, i będziesz musiał zażyć leki przeciwbólowe. Możesz również zapytać swojego dentystę, czy możesz przyjmować leki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Co stosować na ranę po usunięciu zęba? polega na unikaniu forsownej aktywności, przyjmowaniu aspiryny i przykładaniu lodu do tego miejsca. Produkty te należy stosować zgodnie z zaleceniami, ale nie należy ich samodzielnie połykać.

Gaza

Po usunięciu zęba dentysta użyje kawałka gazy do przyłożenia do rany. Ten płatek gazy należy trzymać na miejscu ekstrakcji przez co najmniej pół godziny. Jeśli po tym czasie krwawienie nie ustąpi, być może trzeba będzie zmienić gazę i przyłożyć nową. Należy stosować umiarkowany nacisk na gazik. Nie należy go żuć; może to spowodować rozluźnienie skrzepu i odsłonięcie zakończeń nerwowych.

Płukanki z soli fizjologicznej

Po usunięciu zęba należy unikać żucia twardych lub chrupiących pokarmów do czasu wygojenia się tego miejsca. Należy również stosować ciepłe płukanki z soli fizjologicznej. Zapobiegnie to rozwojowi bakterii w ranie i pomoże utrzymać czystość i sterylność tego miejsca. Możesz przygotować ten roztwór w domu, mieszając równe części ciepłej wody i soli. Należy go stosować na ranę dwa razy dziennie. Można również jeść miękkie pokarmy do czasu zagojenia się obszaru.

Aspiryna

Bezpośrednio po usunięciu zęba, możesz chcieć wziąć kilka leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, aby zminimalizować obrzęk i ból. Jeśli po zabiegu wystąpi krwawienie, należy zgłosić się do dentysty na wizytę. Chociaż aspiryna może być pomocna w zmniejszeniu bólu, może również opóźnić proces gojenia. Upewnij się, że postępujesz zgodnie z instrukcjami dentysty dotyczącymi przyjmowania jakichkolwiek leków, w tym aspiryny. W końcu ten rodzaj leków zawiera aspirynę, która jest środkiem rozrzedzającym krew. Aspiryna może zapobiegać tworzeniu się zakrzepów krwi i opóźniać proces gojenia. Pamiętaj, aby przed zażyciem jakiegokolwiek leku, zwłaszcza aspiryny, skonsultować się ze swoim dentystą, ponieważ może to spowodować większe krwawienie.

Unikanie forsownej aktywności

Po usunięciu zęba, pacjenci powinni unikać energicznej aktywności fizycznej przez kilka dni. Wysiłek fizyczny może spowodować aktywne krwawienie lub sączenie w miejscu ekstrakcji, a także zaburzyć skrzep krwi, który tworzy się po zabiegu. Może to opóźnić gojenie i spowodować bolesne dolegliwości, takie jak suchy zębodół. Ponadto ibuprofen przyjmowany przed forsownym wysiłkiem może wpływać na funkcjonowanie wyściółki żołądka, a tym samym zwiększać ryzyko zatrucia pokarmowego.

Unikanie plucia

Po usunięciu zęba nie należy pluć na jego miejsce. Może to spowodować rozsunięcie skrzepu krwi i zakłócić jej przepływ. Plucie może również spowodować suchy zębodół. Należy w miarę możliwości unikać plucia, aby zminimalizować zakażenie i przyspieszyć proces gojenia. Należy również unikać stosowania wszelkich płynów do płukania ust zawierających alkohol, ponieważ mogą one podrażnić to miejsce i doprowadzić do ponownego krwawienia.

Unikanie słomek

Używanie słomki do picia po usunięciu zęba nie jest zalecane. Podciśnienie wywołane przez słomkę do picia może zakłócić skrzep krwi. Ponadto energiczne płukanie może spowodować usunięcie cząstek jedzenia i wypłynięcie krwi z zębodołu. Aby być po bezpiecznej stronie, unikaj palenia i czyszczenia zębów w okolicy. Obie te czynności mogą dodatkowo skomplikować proces gojenia.

Unikanie pokarmów

Do najważniejszych pokarmów, których należy unikać po usunięciu zęba, należą pokarmy żujące, lepkie i gorzkie. Mogą one zranić jamę ustną i krwawić podczas procesu gojenia, a także podrażnić to miejsce. Należy również unikać napojów alkoholowych, ponieważ mogą one wchodzić w interakcje z lekami stosowanymi w chirurgii jamy ustnej. Aby uzyskać więcej informacji, możesz skontaktować się ze swoim specjalistą stomatologiem. Przestrzeganie tych wskazówek może pomóc Ci w szybkim wyleczeniu.

Utrzymanie skrzepu

Po usunięciu zęba ważne jest, aby dokładnie przestrzegać zaleceń stomatologa. Należy ograniczyć swoją aktywność i unikać energicznych zajęć przez co najmniej 48 godzin. Szczególnie ważne jest, aby w ciągu pierwszych 48 godzin unikać uczucia ssania lub odkurzania w ustach. Jednakże, jeśli jesteś w stanie uniknąć tych czynności, powinieneś być w stanie natychmiast wrócić do swojej normalnej rutyny. Poniższe instrukcje dotyczą utrzymania skrzepu po usunięciu zęba.